Nasza misja

W 1987 roku znakomity polski pedagog, prof. CzesÅ‚aw Kupisiewicz pisaÅ‚: „Czasy, w których żyjemy, charakteryzuje eksplozja informacji, niespotykana przedtem mobilność zawodowa, ogromny wzrost znaczenia nauki, rozwój Å›rodków masowego przekazu informacji, szybki postÄ™p techniczny, akceleracja psychofizycznego rozwoju dzieci i mÅ‚odzieży, trudnoÅ›ci zwiÄ…zane z utrzymaniem równowagi ekologicznej itp. Na te i wiele innych przemian nauczyciel musi być przygotowany i otwarty. Sytuacja ta wymaga od niego ciÄ…gÅ‚ego doskonalenia swoich kompetencji i umiejÄ™tnoÅ›ci zawodowych, warsztatu metodyczno-organizacyjnego, poszerzania horyzontów wiedzy. StÄ…d  rola i funkcja nauczyciela w dzisiejszej rzeczywistoÅ›ci edukacyjnej staje siÄ™ coraz bardziej ważna i odpowiedzialna - tym bardziej, że zawsze postrzegamy jÄ… poprzez pryzmat dobra ucznia”.

W ciÄ…gu minionych ponad dwudziestu lat wszystkie z opisanych tu procesów ulegÅ‚y wyraźnej intensyfikacji, stawiajÄ…c przed osobami i instytucjami odpowiedzialnymi za procesy socjalizacji i wychowywania mÅ‚odzieży coraz to nowe, bardziej skomplikowane wyzwania. WspóÅ‚czesna szkoÅ‚a – najważniejszy spoÅ›ród systemowych czynników socjalizacji - winna w sposób efektywny i odpowiedzialny reagować na rozmaite, zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje cywilizacyjno-spoÅ‚ecznej rewolucji, której jesteÅ›my Å›wiadkami w dzisiejszym, zglobalizowanym Å›wiecie.

Coraz to nowe i coraz bardziej zÅ‚ożone w swej istocie cechy wspóÅ‚czesnoÅ›ci, zwiÄ…zane z rozwojem spoÅ‚eczeÅ„stwa informacyjnego, powstawaniem gospodarki opartej na wiedzy, ewolucjÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwa w kierunku spoÅ‚eczeÅ„stwa uczÄ…cego siÄ™, postÄ™pem procesów demokratyzacji, globalizacjÄ… w sferze kultury, majÄ…cÄ… wpÅ‚yw na każdy z jej podsystemów, w tym wymiar aksjologiczno-normatywny, stajÄ… siÄ™ wyzwaniem dla  instytucji edukacyjnych, dziaÅ‚ajÄ…cych na wszystkich poziomach systemu szkolnictwa: od przedszkola po uniwersytet.

Sprostanie tym wyzwaniom wymaga z kolei przeprowadzenia efektywnych reform edukacyjnych, sÅ‚użących przede wszystkim zwiÄ™kszeniu stopnia otwartoÅ›ci szkoÅ‚y na jej otoczenie zewnÄ™trzne, wprowadzeniu elastycznoÅ›ci programów, form i metod nauczania, umożliwiajÄ…cych szybkie dostosowywanie treÅ›ci i sposobów edukacji do zmieniajÄ…cych siÄ™ warunków spoÅ‚eczno-gospodarczych, ksztaÅ‚towaniu postaw innowacyjnych u beneficjentów reform (zarówno nauczycieli, jak i uczniów czy studentów) oraz przekazywaniu wiedzy użytecznej z punktu widzenia potrzeb szeroko rozumianego otoczenia (np. rynku pracy). Reformy te dotyczyć muszÄ… zarówno szkoÅ‚y jako instytucji  (zarzÄ…dzanie oÅ›wiatÄ…, finansowanie edukacji i nauki, jakość ksztaÅ‚cenia, programy nauczania), jak i Å›cieżki ksztaÅ‚cenia przyszÅ‚ych nauczycieli i menadżerów oÅ›wiaty – osób realizujÄ…cych w praktyce nowoczesnÄ… misjÄ™ szkoÅ‚y, przenoszÄ…cych na grunt praktyki edukacyjnej przyjÄ™te przez architektów reform zaÅ‚ożenia. Najważniejszym wyzwaniem dla procesu ksztaÅ‚cenia kadry nauczycielskiej jest przeto przygotowanie przyszÅ‚ych i pracujÄ…cych już nauczycieli i wychowawców do zrozumienia zmieniajÄ…cej siÄ™ rzeczywistoÅ›ci intelektualnej, kulturowej i spoÅ‚ecznej w Polsce oraz w Å›wiecie globalizacji i spoÅ‚eczeÅ„stwa informacyjnego.

Raport UNESCO z 1998 roku „Edukacja: jest w niej ukryty skarb” formuÅ‚uje cztery filary - aspekty wiedzy i edukacji: uczyć siÄ™, aby wiedzieć; tzn. aby zdobywać narzÄ™dzia rozumienia; uczyć siÄ™, aby dziaÅ‚ać; uczyć siÄ™, aby żyć wspólnie oraz uczyć siÄ™, aby być. Raport uznaje edukacjÄ™ za podstawowe prawo czÅ‚owieka oraz uniwersalnÄ… wartość i dowodzi, że za edukacjÄ™ odpowiedzialne jest caÅ‚e spoÅ‚eczeÅ„stwo. Autorzy raportu stwierdzajÄ… ponadto, iż reformy edukacyjne budzÄ… obecnie gÅ‚Ä™boki sceptycyzm, a ich rezultaty rzadko odpowiadajÄ… oczekiwaniom Å›rodowiska pedagogów. Mimo bezdyskusyjnej koniecznoÅ›ci reformowania oÅ›wiaty i podejmowanych przez polityków prób modernizowania funkcjonujÄ…cych w niej rozwiÄ…zaÅ„, wciąż brak jest zadowalajÄ…cych efektów tych wysiÅ‚ków, przybliżajÄ…cych system ksztaÅ‚cenia do standardów i wyzwaÅ„ turbulentnej wspóÅ‚czesnoÅ›ci.

MisjÄ… Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego jest propagowanie koniecznoÅ›ci przeprowadzenia w Polsce kompleksowych reform edukacyjnych, promowanie nowoczesnych metod ksztaÅ‚cenia na różnych poziomach edukacji oraz wskazywanie osobom odpowiedzialnym za politykÄ™ edukacyjnÄ… paÅ„stwa (w tym menadżerom i pracownikom instytucji edukacyjnych) wÅ‚aÅ›ciwych kierunków rozwoju systemu edukacji.

Poprzez swojÄ… dziaÅ‚alność Fundacja propaguje innowacje w edukacji, gÅ‚osi potrzebÄ™ ksztaÅ‚cenia zgodnego z trendami i tendencjami na rynku pracy oraz edukuje nauuczycieli i menadżerów oÅ›wiaty w zakresie nowoczesnego zarzÄ…dzania szkoÅ‚Ä… i procesem ksztaÅ‚cenia. Ponadto – Å›wiadczÄ…c usÅ‚ugi w zakresie doradztwa zawodowego i pomocy psychologicznej dla uczniów i studentów - Fundacja podejmuje starania na rzecz ksztaÅ‚towania u mÅ‚odzieży wÅ‚aÅ›ciwych postaw wobec nauki i edukacji, Å›wiadomego i refleksyjnego podejÅ›cia do procesu ksztaÅ‚cenia i planowania wÅ‚asnej drogi zawodowej.

MisjÄ… Fundacji jest także wspieranie wysiÅ‚ków takich podmiotów jak uczelnie czy wÅ‚adze lokalne (samorzÄ…dy gminne, powiatowe, wojewódzkie) w zakresie wprowadzania innowacji w edukacji, zapewniania mÅ‚odzieży wÅ‚aÅ›ciwych warunków ksztaÅ‚cenia oraz rozwoju systemu edukacji, zarówno w wymiarze infrastrukturalnym, jak i treÅ›ciowym.

Poprzez ogÅ‚aszanie wyników prowadzonych badaÅ„ naukowych i prac rozwojowych w zakresie edukacji, rynku pracy, zarzÄ…dzania oÅ›wiatÄ…, projektowania systemów wdrażania jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia itp., Fundacja dąży do zaspokojenia potrzeb informacyjnych podmiotów polityki edukacyjnej paÅ„stwa oraz umożliwienia tym podmiotom praktycznego zastosowania wypracowanych metod i rozwiÄ…zaÅ„ dotyczÄ…cych innowacji w procesie ksztaÅ‚cenia.

MisjÄ… Fundacji jest także stworzenie ogólnoeuropejskiej platformy wymiany kontaktów i doÅ›wiadczeÅ„ zwiÄ…zanych z funkcjonowaniem sektora edukacyjnego, obejmujÄ…cego placówki różnych typów, dziaÅ‚ajÄ…ce na rozmaitych poziomach ksztaÅ‚cenia oraz organy prowadzÄ…ce tych placówek, takie jak instytucje samorzÄ…dowe czy inne organy administracji publicznej.
 

Fundacja Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego

ul. Warszawska 1 lok. 9
41-200 Sosnowiec

tel: 32 747-26-03
kom: 607-035-169
e-mail: biuro@fundacja-edukacja.org.pl

KRS: 0000370947
NIP: 6443475030
REGON: 241801182
Rok założenia: 2010
Organ nadzoru: Minister Edukacji i Nauki