Fundacja prowadzi badania naukowe w dziedzinie zarządzania, marketingu, pedagogiki, politologii i socjologii, poświęcone problematyce:
Badania dotyczą tematyki o istotnym znaczeniu dla rozwoju polskiej edukacji i wspierania transformacji polskiej szkoły w kierunku instytucji nowoczesnej, zorientowanej na rzeczywiste potrzeby uczniów, kształcącej kreatywność, odpowiednie postawy i kompetencje społeczne oraz refleksyjny stosunek do własnej roli społecznej i przyszłej roli zawodowej.
Badania mają wspierać rozwój innowacji w edukacji i stanowić źródło wiedzy dla wszystkich, którzy decydują o kierunkach ewolucji polskiej szkoły oraz uczestniczą w zarządzaniu nią. Wyniki prowadzonych badań prezentowane są w formie raportów i opracowań eksperckich udostępnianych na zasadzie powszechności lub przekazywanych podmiotom zamawiającym badanie. Wyniki badań prezentowane są również podczas organizowanych przez Fundację sympozjów i konferencji, w tym konferencji prasowych.
W latach 2012-2015 Fundacja prowadzi trzy projekty badawcze:
1) Kompetencje społeczne nauczycieli (kontynuacja) - pojęcie kompetencji społecznych wprowadził do psychologii R. White w roku 1959. Termin ten oznacza umiejętności osiągania celów społecznych i jednostkowych, z jednoczesnym zachowaniem dobrych stosunków z partnerami interakcji. Realizowany przez Fundację projekt badawczy ma na celu zdiagnozowanie najbardziej oczekiwanych przez uczniów szkół średnich oraz najważniejszych w ich ocenie kompetencji społecznych nauczycieli oraz wpływ ich posiadania (lub nieposiadania) na wizerunek nauczyciela w oczach uczniów oraz efektywność jego pracy z perspektywy beneficjenta usług edukacyjnych. Projekt obejmuje m.in. badania uczniów metodą ankiety audytoryjnej.
2) Wizerunek szkoły i jego determinanty (kontynuacja) – współczesne szkoły, zwłaszcza szkoły średnie i wyższe funkcjonują w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu zewnętrznym. W Polsce powstał przemysł usług edukacyjnych, a wśród kadr zarządzających oświatą coraz większą popularnością cieszą się koncepcje zarządzania marketingowego, zakładające m.in. systemowe działania na rzecz kreowania pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku jej funkcjonowania. Celem projektu jest zidentyfikowanie oraz analiza czynników wpływających na powstanie wizerunku szkoły w oczach jej publiczności, a zwłaszcza klientów usług edukacyjnych. Projekt ma również na celu określenie warunków efektywności skutecznych działań marketingowych na rynku edukacyjnym.
3) Maturzyści na rynku edukacyjnym – celem projektu jest poznanie opinii absolwentów szkół średnich na temat kierunków i specjalności oferowanych przez uczelnie funkcjonujące na terenie województwa śląskiego. Badamy m.in. jakie kierunki i specjalności cieszą się największą popularnością wśród maturzystów i czego maturzystom brakuje w ofercie edukacyjnej uczelni. Interesuje nas ponadto diagnoza postaw maturzystów jako przyszłych pracobiorców, ich wiedza na temat projektowania własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście długookresowych planów edukacyjnych.